چگونه پس انداز کنیم؟

چرا و چطور پول پس انداز کنیم؟موارد کلیدی پس انداز کردن سرمایه

چگونه پس انداز کنیم؟

چرا و چطور پول پس انداز کنیم؟

بعضی از صاحب نظران بر این اعتقاد هستند که پس انداز کردن پول نقد واقعا کار درستی نیست، با توجه به اینکه شما هر چقدر پس انداز داشته باشید با این نرخ تورم خیلی سریع ارزش واقعی پس انداز شما به شدت کاهش پیدا می کند که خب تا حد خیلی زیادی این حرف درست است و نمی شود ایرادی به این صحبت گرفت.

دسته دیگری هستند که اصلاً اعتقادی به پس انداز کردن ندارند و نقل می کنند که عزیزم همین یک دم دنیا رو خوشه و فردا رو بیخیال، هرچی هست امروز می خوریم، چو فردا شود فکر فردا کنیم، اصلا برای چه باید پولهایمان را پس انداز کنیم، در حالی که اصلا معلوم نیست فردا چه اتفاقی برای ما می افتد. البته این صحبت هم تا حدی منطقی هست و خب این هم نظریست و هر نظری برای صاحب نظر محترم، ولی به این نظر نقدهایی واضح، وارد هست که نیاز به بحث بیشتر ندارد.

بحث از جایی شروع می شود که احساس نیاز به پس انداز می کنیم.

ابتدا سوالاتی را باید مطرح کنیم و بعد به دنبال راه چاره و پاسخ سوالات باشیم:

  1. چرا باید پس انداز داشته باشیم ؟

  2. چگونه باید پس انداز کنیم. با این همه خرج و گرانی و …. ؟

  3. پس انداز با این نرخ تورم منطقی است یا خیر ؟

  4. چطور متعهد به پس انداز کردن قسمتی از درآمدمان باشیم ؟

  5. و خیلی سوالات دیگر که ممکن است در ذهن شما باشد.

چرا باید پس انداز داشته باشیم ؟

دلایل پس انداز کردن

خب این خیلی منطقی است که باید به فکر آینده باشیم و از طرفی گاهی نیاز داریم لوازم و کالاهایی رو تهیه کنیم که باید مدتی به ذخیره پولمان بپردازیم تا مبلغ مد نظر جمع شود تا آن کالا را تهیه کنیم. از طرفی باید به فکر اتفاقات غیر مترقبه باشیم،

اتفاقاتی که برای هر کسی ممکن است رخ دهد (مثل بیماری، از دست دادن شغل، خرابی لوازم خانگی یا ماشین، تصادف و سوانح طبیعی یا …) و مقداری پس انداز برای روز مبادا داشته باشیم در کل وقتی مقداری پس انداز داشته باشیم اعتماد به نفس و آرامش بیشتری خواهیم داشت.

پس متوجه شدیم که پس انداز کردن نه تنها کار اشتباهی نیست بلکه با در نظر گرفتن شرایط درست، کار درستی است.

چطور باید پس انداز کنیم. با این همه خرج و گرانی و …. ؟

این خیلی سوال خوبیست واقعا چطور ؟

وقتی که باید کاری را انجام بدهیم باید راهکارش را پیدا کنیم نه اینکه صورت مسئله رو پاک کنیم !! اول مراحل زیر رو طی کنید:

  • میزان درآمد خود را به صورت شفاف و دقیق ثبت کنید. مثلا ماهیانه ۳٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان
  • میزان مخارج اساسی ماهانه خود که شامل خوراک ، پوشاک، قبوض ، بنزین و اجاره مسکن و محل کار و … را محاسبه و به صورت ریز یادداشت نمایید.

هزینه های خود را خیلی دست بالا یا دست پایین محاسبه نکنید سعی کنید واقعی ترین حالت را در نظر بگیرد حد اکثر با ۱۰٪ بالا و پایین. مثلاً ۱٫۹۰۰٫۰۰۰ تومان.

  • میزان هزینه های غیر ضروری خود را محاسبه کنید مثل تفریح های هزینه بر ، رستوران، شهر بازی و … را محاسبه کنید و با آنها خداحافظی نمایید.

نه نگران نباشید شاید بتوانیم یک مقدارش را برگردانیم ولی باید فعلا آنها را تعدیل کنیم. مثلا ۴۰۰٫۰۰۰ تومان

  • هدفتان را از پس انداز برای خودتان واضح کنید و اینکه در چه مدت زمان میخواهید به این هدف (مقدار پس انداز مورد نظر) برسید.

مثلا طی یک سال ۱۰ میلیون تومان پس انداز کنید، میخواهید ۶ ماه آینده به مسافرت بروید، میخواهید سال آینده خانه و یا ماشین بخیرد و یا … .

  • میزان هزینه های اساسی که بالا ذکر شد رو از میزان درآمدتون کم کنید.

۳٫۰۰۰٫۰۰۰-۱٫۹۰۰٫۰۰۰=۱٫۱۰۰٫۰۰۰ باقی مانده

  • با توجه به هدفتان و مدت زمانی که برای رسیدن به آن هدف در نظر گرفتید مقدار پس انداز ماهیانه ای را برای خودتون تعیین کنید.
    بطور مثال قرار بود در یک سال ۱۰ میلیون پس انداز کنیم پس هر ماه باید حدودا ۸۴۰٫۰۰۰ تومان پس انداز کنیم.
  • اگر از درآمدتان چیزی باقی ماند صرف هزینه های غیر ضروری کنید. اگر هم چیزی باقی نماند به فکر درآمد جدید باشید و فعلا فکر هزینه های غیر ضروری را از سرتان خارج کنید.

مجموع هزینه های واجب و پس اندز  تومان ۲٫۷۴۰٫۰۰۰=۱٫۹۰۰٫۰۰۰+۸۴۰٫۰۰۰

باقی مانده ای که میتوانید هزینه کنید برای تفریحات تومان ۲۶۰٫۰۰۰=۲٫۷۴۰٫۰۰۰-۳٫۰۰۰٫۰۰۰

 

آیا پس انداز با این نرخ تورم منطقی هست یا خیر ؟

پس انداز منطقی با در نظر گرفتن تورم

خیر. اگر می خواهید صرفاً پول نقد رو پس انداز کنید واقعا دارید کار اشتباهی انجام می دهید. شاید شما فکر کنید که خرید ارز یا سکه یا طلا کار درستی باشد البته در ظاهر کار درستی هست ولی این را در نظر داشته باشید که با خرید این گونه کالاها شما به اقتصاد ضرر می زنید و ناخواسته نرخ تورم رو افزایش می دهید (پول را بلوکه می کنید و از چرخه اقتصاد خارج می کنید).

سعی کنید با پس اندازتان مثل دسته دوم که فکر خوش گذرانی بودند ، نباشید و پس انداز را برای هدفی انجام دهید . حتی برای یک مسافرت خارج از کشور یا یک تفریح دیگر یا تغییر لوازم منزل یا خرید ماشین یا … ولی حتما هدف واضحی داشته باشید.

چطور متعهد به پس انداز کردن قسمتی از درامدمان باشیم؟

این واقعا کار سختی است. مخصوصا اگر فقط خودتان با خودتان تنها باشید . معمولا ما در تنهایی خودمان خیلی راحت قوانین را زیر پا میگذاریم. مثل اینکه با خودمان قرار میگذاریم که از فردا صبح ساعت ۶ برویم پارک و شروع به ورزش کنیم (شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد). ولی وقتی به تنهایی این تصمیم را می گیریم خیلی راحت این قرار را زیر پا می گذاریم ولی اگر با چند نفر از دوستانمان این قرار را بگذاریم چه؟ به این راحتی نمی شود عهد شکنی کرد.

خب این از پارک و ورزش صبح گاهی ولی برای پس انداز کردن چه؟ وقتی به تنهایی تصمیم به پس انداز کردن مبلغی هرچند ناچیز میگیریم در کوچکترین اتفاق غیر مترقبه و یا حتی تفریح غیر ضروری به سراغ آن مبلغ می رویم و از آن استفاده می کنیم ولی می تواند قرارمان اینگونه باشه که اول هر ماه همه با هم مقداری از درآمدمان را پس انداز کنیم ، چه مقدار ؟ هر مقداری که با هم قرار میزاریم هر چه قدر که می خواهید مهم نیست. مهم این است که همه متعهد به این کار شوند. باید یک نفر را به عنوان سر گروه انتخاب کنیم تا هماهنگی های لازم را انجام دهد.

خب بعد با این پول چه کار می توانیم انجام دهیم؟ می توانیم این پول رابدهیم به کسی که بیشتر از بقیه به آن احتیاج دارد و آن هم قول بدهد که ماهانه این پول رو به ما برگرداند. البته و صد البته همه از دیگران بیشتر به این وام احتیاج دارند پس باید قرعه کشی کنیم به نام هر کسی که قرعه بیرون آمد پول را به آن شخص وام بدهیم. بالاخره دوستان و اعضای فامیل ما هستند و می توانیم از اینکه کارهایشان راه می افتد لذت ببریم .فرض کنید همه فامیل با هم کمک کردید و به پسر عموی خود وام می دهید او یک ماشین میخرد و شروع به کار کند و این باعث خوشحالی شما خواهد بود!!

صندوق خانوادگی

صندوق قرض الحسنه خانگی ، کارکنان یا دوستانه

با این کار تقریباً نزدیک به ساخت صندوق قرض الحسنه شده ایم که علاوه بر ذخیره پول به ما این شانس را میدهد که سریع تر به هدف پس اندازمان مثل خرید ماشین ، تغییر لوازم خانگی ، استارت کسب و کار ، خرید جهیزیه و  یا …. نزدیک میشویم به علاوه پولی که پس انداز کردیم رو از چرخه اقتصاد خارج نکردیم .

خب شاید شما بگویید که این کار ریسک دارد و ممکن است همین مقدار پولمان هم از دست برود و یا تجربه خوبی از این دسته صندوق ها نداشته باشید و حق هم دارید. ولی این صندوق ها مزایای زیادی دارند و اگر بشود ریسکها و معایب آنها رو رفع کرد واقعا میتوانند کمک کننده باشند.

نرم افزار ها و اپلیکیشن هایی در راستای شفافیت و سهولت مدیریت صندوق های قرض الحسنه خانگی و فامیلی طراحی شده است که استفاده از آنها میتواند خیلی از این ریسک ها رو کم کند و مدیریت این کار را برای مدیر صندوق( سرگروه ) آسان نماید.در این راستا سایت www.vamilon.com خدمات رفاهی برای ساخت اینگونه صندوقها در اختیار شما می گذارد که به راحتی بتوانید صندوق قرض الحسنه خانگی یا دوستانه تشکیل دهید، افراد را عضو نمایید، برنده را بصورت کاملا تصادفی بدون دخالت افراد مشخص نمایید، واریز افراد را مشاهده و پیگیری نمایید و … نگران قوانین و اساسنامه صندوق قرض الحسنه  و مدیریت آن نباشید تقریبا همه چیز درباره راه اندازی یک صندوق قرض الحسنه را اینجا میتوانید پیدا کنید و فقط کافی است که کمی آن ها را ویرایش کنید و به صورتی که خودتان دوست دارید تغییر دهید .

نظرات دیگر کاربران

نظر شما چیست ؟