سرمایه گذاری با پول کم

مفهوم سرمایه گذاری و انواع آن

سرمایه گذاری با پول کم
  • مفهوم سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری به صورت کلی یعنی صرف یک دارایی برای بدست آوردن جایگزینی بهتر و یا بیشتر ،البته این جایگزین هم میتواند مادی باشد و هم معنوی.

یک ضرب المثل اسپانیایی ميگه: برای پختن یک املت خوشمزه، حداقل باید یک تخم‌ مرغ شکست؛ يعنی برای بدست آوردن هر چيزی، بايد هزينه‌ای پرداخت كرد! اين هزينه گاهی زمان شماست، گاهی پول شماست، گاهی گذشتن از خوشی‌هاست و گاهی گذشتن از خواب راحته!”هر موفقيتی بهايی دارد …”، ولی در کل تا چیزی رو نکارید نمیتوانید چیزی را درو کنید.

برای مثال یکی از با ارزش ترین دارایی انسان و حتی می شود گفت مهمترین دارایی انسان وقت است اگر به فکر سرمایه گذاری آن باشید مطمعناً صرف آموزش ، مطالعه ، کار خیر و … می کنید و می توانید از آن بهره ببرید و سود کرده باشید ولی اگر به فکر نباشید وقت خود را به بطالت می گذرانید و این بزرگترین ضرر در تمام عمرتان خواهد بود.

مثال دیگر و قابل درک تر که همه در حال حاضر درگیر این مقوله هستند :

صرف پول برای به دست آوردن پول بیشتر و یا حتی حال خوب و زندگی شادتر یا دانش بیشتر یا سلامتی و یا … است.

بعضی اوقات پول را برای سلامتی ، برای خرید کتاب، برای خرید خانه، برای تفریحات سالم و … خرج می کنید.این برای شما سرشار از حال خوب است و سرمایه گذاری مطلوب محسوب می شود.

ولی بعضی اوقات شما پول رو صرف کارهای اشتباهی از جمله شرط بندی ، خرید وسایلی که به درد شما نمیخورد ، زندگی لوکس و لاکچری برای به نمایش گذاشتن و … می کنید، صرفاً از روی احساسات اشتباه اقدام به این کار می کنید و لازم به توضیح نیست که این کار اشتباه است و به زودی به اشتباه خود پی میبرید.

متنی در مورد توسعه گردشگری روستایی نوشتم که شاید بعد از خواندن آن ایده ای برای سرمایه گذاری در روستا خودتان یا روستای خانوادگی تان به سر شما بزند پیشنهاد میکنم این مقاله رو بخوانید

  • برای سرمایه‌گذاری عوامل و مواردی وجود دارد که باید آن‌ها رو در نظر بگیریم.

 

 

میزان سرمایه:

یکی از عوامل مهم که تمامی موارد بعدی به این مورد بستگی دارد میزان سرمایه در سرمایه گذاری می باشد.

هر چه مقدار سرمایه بیشتر باشد حساسیت افراد بر روی سرمایه گذاری بیشتر می شود و شما باید در کاری سرمایه‌گذاری کنید که مبلغ سرمایتان توان پشتیبانی آن تجارت را داشته باشه. وقتی سرمایه کافی برای راه اندازی یک تجارت را ندارید اقدام نکنید مگر اینکه نقشه ای برای بدست آوردن آن سرمایه داشته باشید.

میزان سود و میزان ریسک:

در اغلب موارد میزان سود و ریسک رابطه مستقیم با هم دارند.

بطوری که هرچه سرمایه گذاری پر سودتر باشد میزان ریسک  در آن بالاترست مگر اینکه کاملاً بر موضوع سرمایه‌گذاری مسلط باشید و در طرح و ایده قابل توجهی سرمایه‌گذاری کنید که در این صورت میزان ریسک شما کمتر خواهد بود. معمولا در تجارت باید ریسک کنید ولی ریسک شما باید منطقی باشد.

زمان برگشت سرمایه :

بدین معنا که چقدر زمان باید بگذرد تا این مقدار سرمایه که گذاشتیم به ما باز گرد یعنی چقدر زمان میبرد تا سود بازگشتی با میزان اولیه سرمایه‌گذاری برابر شود (بازگشت سرمایه یا نقطه سر به سر سرمایه گذاری). هر چه مدت زمان بازگشت سرمایه کمتر باشد به این معناست که پروژه شما ریسک کمتری دارد.

  • مواردی که به فکر سرمایه گذاری در آن خواهید افتاد

 

سرمایه گذاری

در اولین گام به فکر سرمایه‌گذاری سرمایه ی خود در بانک و سود بانکی معلوم می‌افتیم (بدترین کاری که میتوانیم انجام دهیم) به دلیل امنیت مالی و ضمانت دولت برای بازگشت پول خب در ظاهر کاملا منطقی و درست است ولی در عمل این کار کاملا اشتباه است به دلیل تورم شدید و میزان رشد اقتصادی  در بازارهای مختلف و در نتیجه کم شدن ارزش سرمایه نقدی شما نسبت به اوضاع بازار.

در گام بعدی به فکر سرمایه گذاری بر روی طلا و ارزهای خارجی هستیم که این عمل شاید برای  شخص گاهی سود بخش باشد.ولی باعث افزایش سرمایه نمی شود و تنها ارزش سرمایه مالی خود را تا حدودی تضمین خواهد کرد.

البته اگر بهای چیزی که خرید کرده‌اید با کاهش قیمت مواجه نشود ولی در کل این کار اشتباه است به دلیل اینکه این کار باعث تورم کاذب و ایجاد حباب در بازار و از این گذشته خارج کردن سرمایه از بازار کار است و در طولانی مدت اگر همه اقدام به این کار کنند به ضرر همه خواهد شد.

بعد از آن به فکر سرمایه گذاری در بورس و اوراق بهادار خواهید افتاد که اگر دانشی در آن نداشته باشید برای شما مقرون به صرفه نخواهد بود.

سپس به فکر کسب کار کوچک خواهید افتاد که اگر شرایط مطلوب مثل دانش کافی و وقت و تمرکز در این‌گونه کسب و کارها را داشته باشید ایده خوبی است ولی اگر این موارد را ندارید (وقت ، تمرکز ، دانش و … ) کسب و کار شما محکوم به شکست خواهد بود.پس به دنبال راهی برای افزایش سرمایه خود می گردید .

شاید یک راه حل این باشد که با کسی شریک شوید که امکان راه اندازی یک کسب و کار کوچک یا متوسط را داراست و نیاز به سرمایه دارد.مثلاً پسر برادر شما در یک مکانیکی مدت زمان زیادی را شاگردی کرده و تخصص کافی برای راه اندازی یک مکانیکی را دارد ولی سرمایه کافی برای راه اندازی آن را ندارد چه می‌شود که شما با دو سه نفر دیگر برای وی سرمایه‌گذاری کرده و کسب و کار او را راه اندازی کنید و در سود آن با او شریک شوید .

مکانیکی یک مثال بود شما هر چیز دیگری را میتوانید در نظر بگیرد مثل یک سوپر مارکت ، یک شرکت کوچک برنامه نویسی ، یک رستوران یا فست فود ، یک شرکت برای نظافت منازل یا … .

پس ما مقداری پول داریم که فعلا نیازی به آن نداریم برای از دست ندادن ارزش آن و در عین حال خارج نکردن ، سرمایه از بازار کار آن را در جایی که برایمان سود دارد سرمایه گذاری می کنیم مثلاً یک مکانیکی راه میاندازیم و با کسی که تخصص کافی برای مدیریت آن را دارد شریک میشویم. (ماشینمان هم خوشحال میشود) ماهانه هم نسبت به سرمایه‌گذاری که کرده‌ایم سود دریافت میکنیم . خوب نیست ؟

شاید گاهی اوقات این پول را صرف کار خیر و حتی قرض دادن به فرد نیازمند برای تهیه جهیزیه و رهن خانه ، راه اندازی کسب و کار  و … بدون هیچ چشم داشتی میکنیم.

در این حالت ما پولی هزینه کردیم و سود آن این است که حال خوبی خریداری کرده‌ایم (در همان لحظه به سود دلخواه رسیده ایم) گاهی برای برخی افراد از چند صد برابر شدن سرمایه شان بیشتر ارزش دارد. برای شما چطور؟

بر اساس تجربه اگر مبلغی برای سرمایه گذاری در دست داریم شاید به تنهایی با آن مبلغ کاری نشود کرد.به قول معروف یک دست صدا ندارد ولی اگر با اطرافیان مبالغی برای سرمایه گذاری داشته باشیم.همه را جمع کرده و در صندوق سرمایه گذاری جمعی بگذاریم و ماهیانه با مشارکت همدیگر آن مبلغ را بصورت وام به هر فرد عضو صندوق دهیم و یا با آن کسب و کار کوچکی راه بیاندازیم.

مطمئناً بعد از یک و یا دو سال به ثمر مینشیند و بعد از آن همه می توانید از رشد کردن هم لذت برده و حال خوب را حس کنید و از لحاظ مادی به رشد و نمو برسید.

ما در راستای سرمایه گذاری خانگی و خانوادگی سعی کردیم یکی از این مسائل رو برای خانواده ها و دوستان و آشنایان حل نموده و با معرفی سایت www.Vamilon.com ( وامیلون ) به شما برای مدیریت این کار شما را در این امر نیکو یاری می نماییم که شاید ما هم با شما شریک باشیم در شاد شدن و آرامش زندگیتان.

  • سرمایه گذاری چند نکته اساسی و اصل مهم دارد :

  1. سرمایه ای که بدست می آوریم از سرمایه ای که صرف می کنیم با ارزش تر باشد.
  2. به کسی ضرر نرساند.
  3. ریسک منطقی داشته باشد.
  4. علاوه بر اینکه برای ما سود ده باشد برای دیگران هم مفید باشد.
  5. هدفمند باشد و باعث بزرگ شدن فکر و رشد خودمان و حتی نزدیکانمان باشد.

شاید موارد دیگری هم باشد که در موارد بالا درج نشد. پس شما آن‌ها را در زیر همین مطلب درج کنید.

نظرات دیگر کاربران

نظر شما چیست ؟