تعرفه تبلیغات در تلویزیون نیاز به اصلاح استراتژی و تعرفه متغیر دارد

تعرفه تبلیغات در تلویزیون نیاز به اصلاح استراتژی و تعرفه متغیر دارد

تبلیغات در تلویزیون برای همه باید امکان پذیر باشدرسانه ملی اسمش روشه ، ملی یعنی مال همه. تبلیغات در تلویزیون هم برای همه باید قابل انجام باشه همین قدر بسه یا بازم توضیح بدم ؟ توضیح میدم

اقا وقتی یک رسانه ملی شد یعنی مال یک نفر و دو نفر نیست که بتونن و بخوان راجع بهش هر جوری که بخوان تصمیم بگیرن. پس همه ملت توش سهم دارن ملی یعنی همین دیگه!

تبلیغات یکی از امور خیلی مهم در پیروزی یا شکست هر کسب و کار هست در این که شکی ندارید و اینکه یکی از تاثیر گذارترین جاهایی که میشه تبلیغات کرد همین رسانه ملی هست. درسته ؟

استراتژی غلط فعلی در باب تبلیغات در تلویزیون

الان استراتژی یه جوریه که فقط کمپانی های خیلی بزرگ و میلیاردر میتونن از تبلیغات تلویزیون استفاده کنن چون هزینه هاش خیلی بالاست. و اصلا مهم نیست که چی رو دارن تبلیغ میکنن و این تبلیغات چه اثرات سوء یا چه فرهنگ سازی غلطی رو به همراه داره. پول داری بفرما هر چی میخوای تبلیغ کن. (حتی اگه مصرف گرایی رو داری ترویج میدی)

این نکته رو در نظر داشته باشید که اگه شرکت های کوچک و نوپا بتونن جون بگیرن میشه رو کارافرینیشون و اشتغال زاییشون حساب کرد. و این کسب و کارها اکثرا پول تبلیغات در تلویزیون رو ندارن.

و از طرفی وقتی یک شرکت چند میلیاردی تو تلویزیون تبلیغات میکنه (و فقط اون میتونه تبلیغات کنه به خاطر هزینه تبلیغات ) دیگه جایی برای رقباش باقی نمیمونه پس شرکت ها و کمپانی های خیلی بزرگ ، بزرگتر میشن و شرکت های کوچیک اصلا نمیتونن رشد کنن و از پا در میان

در حالی که ممکنه اگر این شرکت های کوچیک بتونن رشد کنند بازار رقابتی تر میشه و میتونه روی کیفیت و قیمت محصولات تاثیر مثبت بزاره ، بحث اشتغال زاییش هم که سر جاش.

تبلیغات هم شده دوغ و ماست و اب میوه و چایی و سس و رب و قابلمه و ماهیتابه و کفش و ….. ، خدایی اینا چقدر نیاز به تبلیغات دارن و چقدر باید از زمان تبلیغات رو به خودشون اختصاص بدن ؟ خب اگه دوغ بخوام میرم یکی میخرم یا رب ، یا واقعا فکر میکنی که کسی هست که قابلمه و کفش نداشته باشه !! شرکتی که چند ده میلیارد هزینه تبلیغات میکنه و هر هفته چند ده میلیون جایزه میده اونم برای خرید یه …. خب یکم بیشتر پول تبلیغات بده عیبی نداره اگه هم تبلیغ نکرد نکنه اتفاقی مهمی نمی افته یکی دیگه هست که تبلیغ کنه! نیست ؟

 

جالبه بدونی که خودت نمیتونی تبلیغات خودت رو درست کنی ( البته میتونی ولی باید تایید بشه ) و بهتره با شرکت هایی قرار داد ببندی تا اونا برات تبلیغات درست کنند ( تبلیغات اونا حتما تایید مشه ) اونام که هزینه هاشون …. بله دیگه. (تبلیغی که خودت درست کنی شاید تایید نشه البته شاید. فکر کن بشه). بالاخره یه ایرادی از توش در میاد اگه پول به شرکت واسط ندی میفهمی که (البته شاید) حالا این شرکت های واسط توسط کی داره اداره میشه نمیدونم . شاید …. بگذریم

انتقاد الکی که به درد نمیخوره باید راه کار هم ارائه داد ، بله راهکار هم دارم:

به صورت خیلی ساده مسئله اینه : ایجاد عدالت برای بهره مندی از خدمات تبلیغات رسانه ملی

راهکار عادلانه برای تعرفه تبلیغات در تلویزیون :

تعرفه تبلیغات در تلویزیون رو برای شرکت های مختلف متغیر بزارن مثلا ۵ مدل تعرفه پس ۵ تعرفه داریم به شرح زیر

  • سه برابر تعرفه عادی
  • دو برابر تعرفه عادی
  • تعرفه عادی
  • نصف تعرفه هادی
  • یک سوم تعرفه عادی
  • تبلیغ اولی ها

زمان تبلیغات هم تقسیم بندی کنند به ۵ قسمت

  • مثلا در ۲۴ ساعت در یک شبکه ۵ ساعت تبلیغات نشون میدن خب میشه تقسم بر پنج کرد

شرکت هایی هم که میخوان تبلیغات در تلویزیون داشته باشن رو تقسیم بندی کنند به ۵ حالت

  • شرکت های خیلی بزرگ و پولدار
  • شرکت های تقریبا بزرگ
  • شرکت های رشد کرده و بالغ شده
  • شرکت های در حال رشد
  • شرکت های نوزاد

حالا اینکه چه جوری میشه شرکت ها رو تقسیم بندی کرد هزار تا راه داره، ساده ترینش اینه که این شرکت چقدر تا به حال توی تلویزیون تبلیغات داشته بالاخره این تبلیغات یا باعث رشد شون شده یا خیر.

اگه رشد کرده که خوب خوش به حالش، حالا یکم بکش کنار تا بقیه هم رشد کنن یا اگه میخوای باشی باید بری یه پله بالاتر . بگذریم راه حل برای تشخیص تقسیم بندی شرکت ها فراوونه ، البته اگر کسی بخواد این کار رو انجام بده.

بقیه اش راحته دیگه به نسبت اندازه شرکت و همون قدری که از خدمات تبلیغات استفاده کرده باید یه پله بره بالا تا جا برای رشد بقیه باز بشه. رسانه ملی هم پولی که از تبلیغات در میاره کم نمیشه فقط از بعضی شرکت ها بیشتر میگیره و این مقدار اضافی رو نمیزاره تو جیبش ( دقت کنید نمیزاره تو جیبش ) به جاش از شرکت های کوچک کمتر میگیره. و فقط به فکر خودش و کمپانی های وابسطه به خودش نیست و یه کمی هم به فکر اقتصاد کشور و مردمه.

اینجوری شرکت های کوچیک هم میتونن رشد کنن و از پله اول شروع کنن به بالا رفتن و نیاز نیست از اول برن رو پله پنجم. یه پله یه پله میرن بالا و رشد میکنن

اگه فکر میکنید که این راه کار خوبه خب انتشارش بدید تا بقه هم این درخواست رو بکنن. بالاخره باید از یه جایی شرو بشه دیگه.

 

 

نظرات دیگر کاربران

نظر شما چیست ؟